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Rôle parental

  
  
Descriptif
Pièces jointes
  
Evaluating the use of assessment paradigms for preventive interventions: A review of the Triple P — Positive Parenting Program2016

​Kaitlin B. Proctor; Elizabeth Brestan-Knight. (2016). Children and Youth Services Review 62 : 72-82. Extrait de l'abstract : The scope of the paper is limited to preventive interventions for children at risk for psychosocial problems and child maltreatment. A selected parent training model, the Triple P — Positive Parenting Program (Triple P; Sanders, 1999) is highlighted because it has emerged as a leader in the use of a rigorous, multi-level, prevention-focused assessment methodology. This paper adds to the extant literature by providing a theoretical review of assessment within preventive interventions and reviewing the Triple P approach to implementing this methodology successfully.

Parent Engagement in Supported Supervised Visitation in Child Welfare2016

​Jooree Ahn. Parent Engagement in Supported Supervised Visitation in Child Welfare. Thesis University University of Washington. (2016). Extrait de l'abstract : From June to November 2015, the University of Washington, School of Social Work partnered with Department of Social and Health Services, Children’s Administration and a visit provider agency in Pierce County, WA to conduct a pilot study of Strive, a parenting support program founded upon child welfare practice knowledge and research evidence on client engagement. The program is structured around supervised parent-child visits for families with children in out-of-home or foster care.

Que pensent les pères québécois de la punition corporelle?2016

​Clément, Marie-Ève; Dufour, Sarah et Chamberland, Claire. (2016). Défi jeunesse 22(2) : 22-28. Définie comme un geste physique commis dans le but d'entraîner une douleur ou un malaise chez l'enfant, mais pas une blessure, afin de corriger ou de contrôler un comportement jugé indésirable, la punition corporelle fait encore l'objet de débats dans la communauté scientifique à savoir s'il s'agit ou non dune forme de violence (...). Pourtant, on sait que la frontière est mince entre la punition corporelle et l'abus physique et que les risques d'escalade sont élevés

Risk factors for attrition from an evidence-based parenting program: Findings from the Netherlands2016

​Mariëlle E. Abrahamse; Larissa N. Niec; Marianne Junger; Frits Boer et Ramón J.L. Lindauer. (2016). Children and Youth Services Review (64) : 42-50. Extrait de l'abstract : Significant predictors of attrition were child age and maternal levels of internalizing symptoms. Low parental demandingness and high child compliance before start of treatment were related to early attrition within twelve treatment sessions. Meeting the needs of families at risk for attrition is an important goal for parent management training programs within and outside the US if families in need of services are to benefit from them

Risk factors for attrition from an evidence-based parenting program: Findings from the Netherlands2016

​Mariëlle E. Abrahamse; Larissa N. Niec; Marianne Junger; Frits Boer et Ramón J.L. Lindauer. (2016). Children and Youth Services Review (64) : 42-50. Extrait de l'abstract : Significant predictors of attrition were child age and maternal levels of internalizing symptoms. Low parental demandingness and high child compliance before start of treatment were related to early attrition within twelve treatment sessions. Meeting the needs of families at risk for attrition is an important goal for parent management training programs within and outside the US if families in need of services are to benefit from them.

The Lives of Young Fathers: A Review of Selected Evidence2016

​Carmen Lau Clayton (2016). Social Policy and Society 15(1) : 129-140. Extrait de l'abstract : This review article draws selectively on this literature to document the characteristics of young fathers in the UK and their lived experiences. It presents compelling evidence for the desire of young fathers to be engaged as parents, despite the sometimes multiple challenges that they face. --Dans ce numéro (7 articles) : Themed Section on Young Fatherhood: Lived experiences and policy challenges

Cahiers critiques de thérapie familiale et de pratiques de réseaux (54) 20152015

​No thématique : La place des pères dans les familles - Extrait de la présentation : Les rôles parentaux ont évolué en relation avec les changements sociaux et économiques. On constate que les « nouveaux pères » sont plus proches des enfants dès leur jeune âge alors que les « anciens » s’investissaient plus tardivement. Désirant comprendre la manière dont les thérapeutes de famille abordent ces mutations, nous avons demandé à quelques-uns d’entre eux, ainsi qu’à des analystes, de nous présenter le regard qu’ils portent sur les pères et sur leur place dans les familles. - Entre autres : Carl Lacharité et Jean-Pierre Gagnier. (2015). Agir auprès des pères en situation de vulnérabilité : une invitation au dialogue et à la réflexion. pp. 81-105.

Comment les pères influencent-ils leurs enfants?2015

​Jaipaul Lalla Roopnarine, Ph.D., Syracuse University, États-Unis & University of the West Indies, Trinidad et Tobago.Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants (2015). Introduction au thème: Pour mieux saisir l’importance du rôle du père dans la société moderne, il faut comprendre davantage les impacts que les pères ont sur leurs enfants, les trajectoires culturelles variées menant à la paternité et la manière dont les interventions auprès des pères peuvent aider ces derniers et leur famille ainsi que favoriser le développement de leurs enfants.

Cultural adaptation and implementation of evidence-based parent-training: A systematic review and critique of guiding evidence2015

​Ana A. Baumann; Byron J. Powell; Patricia L. Kohl (et al.). (2015). Children and Youth Services Review 53 : 113–120. Extrait de l'abstract : We sought to examine the extent to which researchers and developers of evidence-based parent training programs have used cultural adaptation models, tested implementation strategies, and evaluated implementation outcomes when integrating the interventions into routine care by conducting a systematic review of the literature for four evidence-based parent training interventions: Parent-Child Interaction Therapy (PCIT), The Incredible Years (IY), Parent Management Training-Oregon Model (PMTOTM), and the Positive Parenting Program (Triple P).

Description and preliminary investigation of Family TIES (Training in Essential Skills), a strategy for treating youth aggression and related problems in a social services agency2015

​Ellenbogen, Stephen; Calame, Robert; Parker, Kim; Finne, Johannes; Trocme, Nico.(2015). International Journal of Child and Adolescent Health 8(2). In this article we summarize the program's origin and theoretical foundation, and discuss the results of a preliminary investigation. Based on the premise that youth problems emerge largely from family discord, the program involves (a) teaching prosocial and anger management skills to youth, (b) training parents to become supportive coaches for their children, and (c) enacting effective family problem solving within the context of multi-family group sessions. The intention is to replace negative family processes with constructive communication between family members, positive expectations about one another, and shared beliefs in the family's capacity to arrive at mutually agreeable solutions to problems.

Habiletés parentales-Dossier complet2015

​Richard E. Tremblay, Ph.D., Université de Montréal, Canada et University College Dublin, Irlande. Habiletés parentales. Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants. Résumé: Vous êtes-vous déjà demandé pourquoi les parents se comportent comme ils le font? En fait, l’approche d’éducation et de soins adoptée par ces derniers est influencée par les interactions entre les facteurs personnels et environnementaux. Des facteurs tels que les caractéristiques de l’enfant, les caractéristiques du parent et le contexte social plus large dans lequel vit la famille.

 

 

L’évolution du lien entre les pratiques parentales négatives des mères et des pères et les problèmes de comportement extériorisés chez les enfants, de la maternelle à la troisième année2015

​Davidson, Marilyne; Besnard, Thérèse; Verlaan, Pierrette; Capuano, France. (2015). Revue canadienne des sciences du comportement 47(1) : 127-137. Extrait de l'abstract : There is empirical evidence to suggest that children’s disruptive behaviour (CDB) and parenting practices influence one another bidirectionally. However, few studies have considered the separate contribution of mother and father parenting and child disruptive behaviours within a longitudinal context. Using a sample of 209 children at risk, the reciprocal influence between and 3 dimensions (rejection, inconsistent and hostile parenting) of mothers’ or fathers’ parenting was examined from kindergarten through grade 3.

Le PIAF et le programme 6-12 ans : vers un programme optimal d'entraînement aux habiletés parentales s'adressant aux parents dépendants et à leur famille2015

​Laventure, Myriam; Langlois, Alexandra et Boisvert, Krystel. (2015). Université de Sherbrooke, Département de psychoéducation. Extrait du Portail Parentalité et Dépendances : Après avoir fait l’expérimentation de ces deux programmes dans divers centres de réadaptation en dépendance au Québec (Montréal, Montérégie, Laval, Mauricie-Centre-du-Québec, Chaudière-Appalaches), les intervenants ont relevés des points extrêmement positifs, mais aussi des zones de vulnérabilités et des aspects pouvant être améliorés. C’est dans ce contexte qu’est né le projet de réaliser une fusion des deux programmes combinant leurs forces et leurs qualités.

 

 

Penser la parentalité au Québec : un modèle théorique et un cadre conceptuel pour l’initiative Perspectives parents2015

​Carl Lacharité; Tamarha Pierce; Sylvie Calille; Marleen Baker et Maxime Pronovost. (2015). Les Cahiers du CEIDEF (3). Trois-Rivières, QC: CEIDEF/UQTR. 24 p. Extrait du document : Ce document propose également un cadre conceptuel qui permet d’identifier les principales composantes de la parentalité — l’expérience, la responsabilité et la pratique des mères et des pères de jeunes enfants — ainsi que les principaux facteurs qui influencent ces composantes. Ces facteurs sont regroupés en trois grandes catégories : les caractéristiques personnelles du parent, les caractéristiques personnelles de l’enfant et les caractéristiques sociales et contextuelles. Sommaire : http://www.avenirdenfants.org/media/361779/Article_Sommaire_Parentalite-final-v3.pdf - Site d'Avenir d'enfants : http://www.avenirdenfants.org/actualites/2016/penser-la-parentalite-au-quebec.aspx

Predictors of Development of Vulnerable Children Receiving Child Welfare Services2015

​Claire Chamberland; Carl Lacharité; Marie-Ève Clément et Danielle Lessard. (2015). Journal of Child and Family Studies 24(10) : 2975-2988. Extrait de l'abstract : This study aims to identify the risk and protective factors most associated with cognitive/language and socio-emotional development of vulnerable children receiving preventive or protective services.

Prévenir la maltraitance des enfants par le soutien au rôle parental. Différenciation du système Triple P par rapport aux autres programmes en usage au Québec.2015

​Prévenir la maltraitance des enfants par le soutien au rôle parental. Différenciation du système Triple P par rapport aux autres programmes en usage au Québec. Gagné, M-H., Richard, M.-C., et Dubé, C. (2015). Prévenir la maltraitance des enfants par le soutien au rôle parental. Différenciation du système Triple P par rapport aux autres programmes en usage au Québec. Québec : Chaire de partenariat de prévention en maltraitance, Université Laval.

Révision systématique des effets de la fréquence des repas en famille sur les résultats psychosociaux chez les jeunes.2015

Harrison, Megan E, et autres. Le Médecin de famille canadien, vol. 61, n° 2, 2015, p. e107-e118. Présentation des résultats d'une recherche visant à effectuer une révision systématique des effets de repas en famille fréquents sur les résultats psychosociaux chez les enfants et les adolescents et examiner s’il existe des différences dans les résultats selon le sexe.

The Father Friendly Initiative within Families: Using a logic model to develop program theory for a father support program2015

C​hristine Gervais; Francine de Montigny; Carl Lacharité et Diane Dubeau. (2015). Evaluation and Program Planning 52 : 133–141. Extrait de l'abstract : The objective of the present paper is to present a tool, the logic model, to bridge this gap and to equip practitioners for structuring program theory. This paper addresses two questions: (1) What would be a useful instrument for structuring the development of program theory in interventions for fathers? (2) How would the concepts of a father involvement program best be organized? The case of the Father Friendly Initiative within Families (FFIF) program is used to present and illustrate six simple steps for developing a logic model that are based on program theory and demonstrate its relevance.

 

 


 
 

 

The Father Friendly Initiative within Families: Using a logic model to develop program theory for a father support program2015

​Christine Gervais; Francine de Montigny; Carl Lacharité et Diane Dubeau. (2015). Evaluation and Program Planning 52 : 133–141. Extrait de l'abstract : The objective of the present paper is to present a tool, the logic model, to bridge this gap and to equip practitioners for structuring program theory. This paper addresses two questions: (1) What would be a useful instrument for structuring the development of program theory in interventions for fathers? (2) How would the concepts of a father involvement program best be organized? The case of the Father Friendly Initiative within Families (FFIF) program is used to present and illustrate six simple steps for developing a logic model that are based on program theory and demonstrate its relevance

When Can Parents Let Children Be Alone? Child Neglect Policy and Recommendations in the Age of Free Range and Helicopter Parenting2015

​Fuller, Caitlin; Redleaf, Diana L. (2015). When Can Parents Let Children Be Alone? Child Neglect Policy and Recommendations in the Age of Free Range and Helicopter Parenting. Sous-titre : A Research and Policy Analysis of So-Called “Inadequate Supervision” Child Neglect Claims in the Illinois Child Welfare System, with Recommendations for Policy Reform. The Family Defense Center (FDC). 42 p.

Assessing parental empathy: a role for empathy in child attachment.2014

​ Jessica A. Stern, Jessica L. Borelli, Patricia A. Smiley. (2014). Attachment & Human Development, In Press. Extrait de l'abstract : Parent empathy was positively related to child attachment security (using a continuous score for narrative coherence) and emotional openness on the Child Attachment Interview (CAI), as well as to child perceptions of parental warmth. Moreover, parent empathy mediated the relation between parents’ self-reported attachment style and their children’s attachment security. Implications for attachment theory and future directions for establishing scale validity are discussed.

Baby Bonds. Parenting, attachment and a secure base for children.2014

Article de Sophie Moullin, Jane Waldfoge et Elizabeth Washbrook, (2014). Le document se penche sur les meilleurs pratiques parentales pour l'enfant, la promotion de ces pratique dès la petite enfance et les résultats qu'elles sont susceptibles d'engendrer.

Conduites parentales psychologiquement violentes et problèmes de comportement des jeunes : une étude bidirectionnelle2014

​Pouliot-Lapointe, Joëlle; Gagné, Marie-Hélène; Drapeau, Sylvie. (2014). Revue canadienne des sciences du comportement, Online First Publications. doi: 10.1037/a0030577

Extrait de l'abstract:

The objective of this study was to verify the strength and direction of the links between the manifestations of young people's internalizing and externalizing behaviours and the adoption of psychologically violent parental practices

Contacts parent-enfant suite au placement en milieu substitut : liens avec la trajectoire de placement et le développement durant la petite enfance2014

​Karine Poitras. (2014). Thèse de l'Université Laval. Extrait du résumé : Dans un premier article théorique, nous recensons la littérature scientifique ayant mesuré les liens entre les contacts parent-enfant et le développement global de l’enfant placé... Dans un premier article empirique, nous exposons les résultats d’une étude portant sur les liens entre les contacts parent-enfant, le développement global, la sécurité d’attachement et le fonctionnement comportemental. Enfin, un deuxième article empirique décrit les liens entre les contacts parent-enfant et les indices de stabilité du placement.

Expectant and Parenting Youth in Foster Care. A Resource Guide 2014.2014

Publication du Centre for the Study of Social Policy, USA (2014).
Ce guide présente divers programmes et formations offerts dans quatre états américains relatifs au soutien parental, au soutien au développement des enfants ainsi qu'à la préparation à la vie adulte pour les adolescents(es) qui attendent un enfant ou ont un jeune enfant. Le guide fait la revue des programmes, interventions ou initiatives qui ont été recencées et offre des références concernant les formations disponibles.

Fathers' involvement in the lives of their children: Separated parents' preferences2014

​Fathers' involvement in the lives of their children: Separated parents' preferences - The Longitudinal Study of Australian Children Annual statistical report 2013. Chap. 9 du rapport : The Longitudinal Study of Australian Children Annual statistical report 2013. Lixia Qu and Ruth Weston. (2014). Australian Institute of Family Studies. 16 p.

Garde alternée: les besoins de l'enfant | Yapaka2014

​Christine Frisch-Desmarez, Maurice Berger Extrait du résumé: Dans la pratique quotidienne, de nombreux professionnels rencontrent des situations d’enfants dont les parents sont séparés. Au gré des évolutions sociale et familiale, l’organisation de l’hébergement de l’enfant entre son père et sa mère a également connu des changements. Ce livre propose d’envisager la question de la garde alternée à la lumière du développement de l’enfant. Age par âge, les besoins de l’enfant, notamment ses besoins de stabilité et de continuité sont étayés au travers de son attachement à ses figures parentales.

Historique et recherches actuelles sur la résidence alternée2014

​Maurice Berger (2014). Historique et recherches actuelles sur la résidence alternée. Le Carnet PSY 181 (5)

 

Inscrire les pères à l'agenda des politiques publiques : un levier important de l’égalité entre les femmes et les hommes2014

​Dubeau, Diane; Pilon, France et Théorêt, Jacinthe. (2014). Regroupement pour la valorisation de la paternité (RVP). Extrait du communiqué de presse : http://www.newswire.ca/en/story/1480669/les-peres-peu-presents-dans-les-politiques-publiques-quebecoises - Le peu de place occupé par les pères dans les politiques publiques québécoises étonne puisque le discours social valorise de plus en plus l'implication paternelle. Ainsi, bien que l'engagement du père soit de plus en plus reconnu par la littérature scientifique, les intervenants auprès des familles, les représentants gouvernementaux et le grand public, les politiques publiques tardent encore à intégrer les réalités paternelles.

Maternal Childhood Maltreatment and Offspring Emotional and Behavioral Problems2014

​Jolien Rijlaarsdam et al. (2014). Child Maltreatment 19(2): 67-78. Extrait de l'abstract : Findings from structural equation modeling showed that the association between a maternal maltreatment history and her offspring’s externalizing problems was explained by maternal hostility and harsh discipline and, at least partially, also by paternal hostility and harsh discipline. Child interview data provided support for both these indirect paths, with associations largely similar to those observed for parent reports.

Maternal distress and hostile parenting: Impact on physical and indirect aggression in 6 to 9 years old boys and girls.2014

Verlaan, P., Déry, M. et Toupin, J. (2014). Étude qui explore les liens entre la détresse et l'hostilité maternelle et ses impacts sur l'agessivité d'un échantillon de garçons âgés de 6 à 9 ans. Les résultats de l'étude suggèrent qu'un taux plus élevé de détresse émotionnelle et le dysfonctionnement parental sont associés a la présence d'un comportement agressif chez les enfants.

Parents who hit and scream: Interactive effects of verbal and severe physical aggression on clinic-referred adolescents’ adjustment2014

​Michelle LeRoy; Annette Mahoney; Paul Boxer; Rebecca Lakin Gullan et Qijuan Fang. (2014). Child Abuse & Neglect 38(5) : 893–901. Extrait de l'abstract : The goals of this study were first, to delineate the co-occurrence of parental severe physical aggression and verbal aggression toward clinic-referred adolescents, and second, to examine the interactive effects of parental severe physical aggression and verbal aggression on adolescent externalizing and internalizing behavior problems.

Pères-filles: pourquoi est-ce si complexe ?2014

​Donatella Caprioglio| Fayard. 2014. EAN : 9782213681542. 17.00 €. Format : 135 x 215 mm. 260pages. Extrait du résumé: Quel est le poids du père dans le devenir d’une femme ? Quelle importance ont son regard et sa parole dans la construction de l’identité d’une fille ? Quelle influence le père exerce-t-il sur ses futures relations affectives ? Nous sommes toutes les filles de nos pères, mais nous devons un jour nous débarrasser de ce fardeau – plus ou moins léger – pour devenir nous-mêmes. Présent, absent, protecteur, toxique, idéalisé ou évacué, tous les pères ou presque défilent sous la plume de l’auteur. À travers des histoires personnelles et universelles, elle aide ses lecteurs à traduire et comprendre leur passé pour mieux s’en affranchir, ne craignant pas d’affirmer que « c’est le père qui crée la femme »

Preventing Punitive Violence: Preliminary Data on the Positive Discipline in Everyday Parenting (PDEP) Program.2014

​Preventing Punitive Violence: Preliminary Data on the Positive Discipline in Everyday Parenting (PDEP) Program. Revue canadienne de santé mentale communautaire 33(2) décembre 2014.Numéro spécial Comprendre et prévenir la maltraitance envers les enfants. L'article présente les résultats d'une étude sur l'utilisation d'un outil intitulé : « L a discipline positive au quotidien à la maison » (DP QM), qui a été créé dans ce but d’éliminer graduellement le caractère acceptable et adéquat associé aux châtiments corporels, de proposer aux parents des normes différentes à propos des conflits parents-enfants et de renforcer l'auto-efficacité des parents dans la discipline.

Promouvoir la préparation à l’école pendant la petite enfance : ce que peuvent faire les parents2014

​JANET AGNES WELSH (2014). Promouvoir la préparation à l’école pendant la petite enfance : ce que peuvent faire les parents. Encyclopédie sur le développement des enfants.Source : http://www.enfant-encyclopedie.com/pages/PDF/WelshFRxp1.pdf

Reducing child conduct disordered behaviour and improving parent mental health in disadvantaged families: a 12-month follow-up and cost analysis of a parenting intervention2014

​Sinead McGilloway, Grainne NiMhaille, Tracey Bywater,  Yvonne Leckey,  Paul Kelly,  Mairead Furlong, Catherine Comiskey, Donal O’Neill, Michael Donnelly. (2014). Reducing child conduct disordered behaviour and improving parent mental health in disadvantaged families: a 12-month follow-up and cost analysis of a parenting intervention. European Child & Adolescent Psychiatry
September 2014, Volume 23, Issue 9, pp 783-794

The Triple P-Positive Parenting Program: A systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Sanders MR, Kirby JN, Tellegen CL, & Day JJ. (2014). The Triple P-Positive Parenting Program: A systematic review and meta-analysi2014

​Sanders MR, Kirby JN, Tellegen CL, & Day JJ. (2014). The Triple P-Positive Parenting Program: A systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clinical Psychology Review, 34(4), 337-357. Résumé : Les auteurs de cette recension systématique des écrits et de cette méta-analyse ont examiné les effets du programme Triple P (Positive Parenting Program) à partir d’un large éventail d’études portant sur les enfants, les parents et la famille. Ils ont sélectionné 116 études menées sur une période de 33 ans comportant des analyses quantitatives portant sur 16 099 familles. Les résultats suggèrent que le programme a des effets significatifs au niveau social, affectif et comportemental des enfants, au niveau des pratiques parentales, des sentiments de satisfaction et d’efficacité parentale, de l'adaptation et des relations parentales. Des effets significatifs ont aussi été trouvés pour tous les résultats à long terme. Ces résultats positifs pour chaque pallier du système Triple P fournissent un soutien empirique à l’égard d’un mélange d'interventions parentales universelles et ciblées favorables au bien-être de l’enfant, du parent et de la famille.

 

 

Avis scientifique sur les programmes de formation aux habiletés parentales en groupe.2013

​Publication de l'Institut national de santé publique du Québec (2013). Ce texte présente une synthèse sommaire des écrits sur l’efficacité des programmes de formation aux habiletés parentales en groupe. Format PDF.

Effectiveness of the Incredible Years parent training to modify disruptive and prosocial child behavior: A meta-analytic review2013

​McMaster University - Health Evidence. Menting T.A., Orobio de Castro B., & Matthys W. (2013). Effectiveness of the Incredible Years parent training to modify disruptive and prosocial child behavior: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 33(8), 901-913. Sommaire : Méta-analyse qui examine l'efficacité de l'intervention auprès des parents via le programme Ces années incroyables qui vise à modifier les comportements perturbateurs de l'enfant.

Évaluation de la qualité développementale de la fonction réflexive parentale chez les mères d'enfants présentant un trouble réactionnel de l'attachement2013

​​Julien Leroux et Miguel M. Terradas. (2013). La psychiatrie de l'enfant 56(2) : 557-583. Extrait de l'abstract: Cette étude à caractère exploratoire se penche sur le lien entre la fonction réflexive parentale (FRP) et le Trouble réactionnel de l’attachement (TRA)... Les protocoles de l’« Entrevue sur le développement du parent » de sept mères d’enfants souffrant du TRA sont analysés d’après la cotation de la FRP (fonction réflexive parentale) proposée par Slade, Bernbach, Grienenberger, Levy et Locker (2005) et la grille de cotation de la QDFRP (qualité développementale de la fonction réflexive parentale).

Fathers as ‘core business’ in child welfare practice and research: An interdisciplinary review2013

​Lee Zanoni, Wayne Warburton, Kay Bussey, Anne McMaugh. (2013). Children and Youth Services Review 35(7) : 1055–1070. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.04.018

Extrait de l'abstract:

Social work and child maltreatment literature highlight that fathers are often overlooked and viewed more negatively than mothers in child welfare practice. There are noteworthy theoretical and practical reasons for this poor engagement of fathers in practice. However, advances in attachment theory and recent research findings from developmental and fathering literature indicate that fathers influence their children independently from mothers and equally strongly

Handbook of Father Involvement: Multidisciplinary Perspectives, 2nd Edition2013

​Natasha J. Cabrera, Catherine S. Tamis-LeMonda. Routledge, 2013. 488 p.
Extrait de la description:
This second edition reviews the new research findings and theoretical advances on fathers, families, child development, programs, and policies that have occurred in the past decade. Extrait des "contents": Section III: Child Development and Family Processes - Section VIII: Policies and Program.

Influencing Factors on Mothers’ Parenting Style of Young Children at Risk for Developmental Delay in South Korea: The Mediating Effects of Parenting Stress2013

​SungHee Nam, JongSerl Chun. (2013). Children and Youth Services Review, Available online 16 November 2013 http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.11.008

Extrait de l'abstract:

Due to the importance of parenting style, this study explored factors that affect the parenting style in families with children at risk for or with developmental delay in South Korea. Guided by the Transactional Model of Development and the Belsky's Model of Parenting, this study specifically addressed the influence parent, child, and social context characteristics have on parenting style.

La parentalité tout au long de la vie.2013

​La parentalité tout au long de la vie. Numéro thématique publié par l'Association Internationale de Formation et de recherche en éducation familiale, volume 33 (2013). Titre des articles : :
Transitions familiales et construction des identités parentales
Maternités adolescentes : le temps bousculé
Trajectoires de coparentalité post-rupture conjugale. Une étude exploratoire qualitative
Perception mutuelle des relations entre les jeunes adultes et leurs parents : distance, appui et conflit
Enfant accepté - parent acceptant ? Les précurseurs du développement de l’identité parentale
Parents et grands-parents face à la garde du jeune enfant en France et en Pologne
Stratégies éducatives parentales et mécanismes familiaux de réussite des enfants bamilékés fosterés en France
La paternité en contexte de violence conjugale

La transmission intergénérationnelle de la maltraitance : qu’en pensent les intervenants et intervenantes en protection de l’enfance?2013

​Marlaine Louis. (2013). Mémoire de maîtrise de l'École de service social de l'Université d'Ottawa.

Extrait du résumé:
Pourquoi certaines familles restent impliquées auprès des services de l'aide à l'enfance sur plusieurs générations, alors que d'autres pas? Quels sont les facteurs qui contribuent à favoriser ou à briser le cycle de la transmission intergénérationnelle de la maltraitance?

Maternal Depressive Symptoms and Children’s. Can Early Child Care Help Children of Depressed Mothers?2013

​Catherine M. Herba, PhD; Richard E. Tremblay, PhD; Michel Boivin, PhD; Xuecheng Liu, PhD;
Chantal Mongeau, PhD; Jean R. Se´guin, PhD; Sylvana M. Coˆte´, PhD

La dépression maternelle est un facteur de risque majeur pour le développement de problème de santé mentale chez les enfants.  L'étude vise à examiner si des services précoces aident à réduire les effets négatifs de cette situation.

Maternal warmth and directiveness jointly moderate the etiology of childhood conduct problems2013

​Alexandra Burt, S., Klahr, A. M., Neale, M. C. and Klump, K. L. (2013). Journal of Child Psychology and Psychiatry 54(10) : 1030–1037. doi: 10.1111/jcpp.12095

Extrait de l'abstract:

The goal of the current study was to fill this gap in the literature, evaluating whether risky and protective aspects of parenting might combine to jointly moderate the etiology of CP.

Parenting behavior and the risk of becoming a victim and a bully/victim: a meta-analysis study.2013

Lereya ST, Samara M, Wolke D. Child Abuse Negl. 2013 Dec;37(12):1091-108. doi: 10.1016/j.chiabu.2013.03.001. Epub 2013 Apr 25.A

Les enfants vivant en contexte de négligence, de violence ou de surprotection risquent davantage de se faire harceler et de subir de l’intimidation. En revanche, une éducation comprenant un fort engagement parental, une bonne communication, un bon soutien et une autorité parentale appropriée ainsi qu'un environnement affectif réduit ce risque. En effet, une parentalité positive augmente la capacité d’adaptation, l’estime de soi et la socialisation du jeune; des outils essentiels pour faire face à la vie. Les auteurs de cette méta-analyse incluant 70 études jugent que les stratégies préventives contre l’intimidation doivent être mises en place avant la scolarisation et impliquer la présence des parents.

Promoting supportive parenting in new mothers with substance-use problems: a pilot randomized trial of residential treatment plus an attachment-based parenting program2013

​Berlin, L. J., Shanahan, M. and Appleyard Carmody, K. (2013), P. Infant Mental Health Journal, Early View. doi: 10.1002/imhj.21427 This pilot randomized trial tested the feasibility and efficacy of supplementing residential substance-abuse treatment for new mothers with a brief, yet rigorous, attachment-based parenting program. Twenty-one predominantly (86%) White mothers and their infants living together in residential substance-abuse treatment were randomly assigned to the program (n = 11) or control (n = 10) group. Program mothers received 10 home-based sessions of Dozier's Attachment and Biobehavioral Catch-up (ABC) intervention. Postintervention observations revealed more supportive parenting behaviors among the randomly assigned ABC mothers. LM Author Information 1University of Maryland 2University of North Carolina, Chapel Hill 3Duke University *Direct correspondence to: Lisa J. Berlin, University of Maryland School of Social Work, 525 West Redwood Street, Baltimore, MD 21201; e-mail: lberlin@ssw.umaryland.edu.

Public policies supporting positive parenthood: new policy perspectives2013

​Public policies supporting positive parenthood: new policy perspectives. The proceedings of the Child ONEurope Seminar
on positive parenthood (Florence, Istituto degli Innocenti, 23 May 2013). Publication de l'European Network of National Observatories on Chilhood.

Soutenir la préparation à l’école et à la vie des enfants issus des milieux défavorisés et des enfants en difficulté2013

​Duval, Stéphanie et Bouchard, Caroline. (2013). (Québec). Ministère de la famille. Extrait de l'introduction: En ce sens, il s’avère essentiel de mieux cerner et comprendre ce qui permet de favoriser une meilleure préparation à l’école et à la vie en général des jeunes enfants qui viennent de milieux défavorisés ou qui sont en difficulté, notamment en vue d’établir des politiques publiques efficaces en la matière (Pagani et autres, 2011). C’est d’ailleurs ce que vise le présent document, soit d’établir une liste d’éléments sur lesquels intervenir, à partir d’écrits publiés au Québec, au Canada et ailleurs dans le monde, et de présenter des caractéristiques qui définissent les pratiques éducatives les plus efficaces pour soutenir les jeunes enfants qui viennent de milieux défavorisés ou qui sont en difficulté.

Soutenir les pères en contexte de vulnérabilités et leurs enfants : des services au rendez-vous, adéquats et efficaces2013

Diane Dubeau et al., (2013). Rapport de recherche dans le cadre du programme actions concertées du Fonds de recherche du Québec–Société et culture (FRQSC), 55 p. Extrait du document : Quatre objectifs sont proposés dans le présent projet : 1. Mieux connaître les réalités vécues par les pères vivant en contexte de vulnérabilités (PCV) de manière à identifier leurs besoins 2. Décrire l’état actuel et l’évolution des services ainsi que leurs liens avec les besoins des pères 3. Apprécier l’adéquation et l’efficacité des services ayant fait l’objet d’une évaluation 4. Analyser la place faite aux pères dans les politiques sociales pour la famille.

Soutien à la parentalité et contrôle social2013

​Gérard Neyrand YAPAKA.BE 2013

Extrait du résumé:

La parentalité serait la clé permettant d'expliquer les comportements des enfants et des adolescents. En effet, elle est présentée dans les discours médiatiques et politiques comme le lieu où se joue le devenir des enfants par le biais de l'éducation parentale. Cette sur-responsabilisation des parents s'accompagne de la mise en réseau de procédures de soutien et d'accompagnement, mais aussi de la montée de procédures plus contraignantes de contrôle lorsque les enfants manifestent des difficultés d'intégration ou des actes d'incivilité.

Traité d'éducation familiale2013

​Geneviève Bergonnier-Dupuy, Hélène Join Lambert, Paul Durning Collection: Psycho Sup, Dunod Mai 2013 - 416 pages - 155x240 mm EAN13 : 9782100582914

Extrait du résumé:

Traité d'éducation familialeGeneviève Bergonnier-Dupuy, Hélène Join Lambert, Paul Durning Collection: Psycho Sup, Dunod Mai 2013 - 416 pages - 155x240 mm EAN13 : 9782100582914 L'objectif du livre est de faire l'état des lieux des connaissances dans le champ de recherches et d'interventions de l'éducation familiale, qui traite de l'éducation des enfants et adolescents dans la famille ainsi que des interventions sociales menées auprès des familles.

When love hurts: Assessing the intersectionality of ethnicity, socio-economic status, parental connectedness, child abuse, and gender attitudes in juvenile violent delinquency2013

​Esmah Lahlah, Kim M.E. Lens, Stefan Bogaerts, Leontien M. van der Knaap. (2013). Child Abuse & Neglect 37(11) : 1034–1049. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2013.07.001

Extrait de l'abstract:

Ethnicity cannot solely explain why boys with an ethnic minority background commit more (violent) crimes. By assessing the intersectionality of structural, cultural and individual considerations, both the independent effects as well as the interplay between different factors can be examined. This study shows that aforementioned factors cumulatively play a role in severe violent offending, with parental connectedness and child abuse having the strongest associations

Les parents se séparent. Mieux vivre la crise et aider son enfant2012

​Richard Cloutier, Lorraine Filion, Harry Timmermans (2012). Les parents se séparent. Mieux vivre la crise et aider son enfant. Collection du CHU Sainte-Justine pour les parents. Ce livre s'attarde aussi au défi qu'ont les ex-conjoints de remplir leur rôle de père ou de mère à part entière en priorisant les besoins et l'expression des émotions de leur enfant.

L'évaluation des capacités parentales lors de maltraitance auprès de jeunes enfants (0-5 ans): un protocole d'évaluation et d'intervention fondé sur la théorie de l'attachement2012

​Cyr, Chantal; Poulin, C.; Losier, V.; Michel, G. et Paquette, Daniel. (2012). Revue de psychoéducation 41(2) : 155-177.

Parenting style, competence, social network and attachment in mothers with mental illness2012

​Marc Gelkopf, Suzy Ella Jabotaro Child & Family Social Work Early View (Online Version of Record published before inclusion in an issue) DOI: 10.1111/j.1365-2206.2012.00874

The Role of Parents in Young Adolescents' Competence With Peers: An Observational Study of Advice Giving and Intrusiveness2012

François Poulin, Karine Nadeau and Laura V. Scaramella (2012). Merrill-Palmer Quarterly  Vol. 58, No. 4, pp. 437-462. Published by: Wayne State University Press Issue Stable URL: http://www.jstor.org/stable/i40087417. 
Sommaire : Étude qui examine l'attitude des parents (conseils et caractère intrusif) et l'adaptation sociale et comportementale des jeunes adolescents. Les résultats indiquent que les comportements des parents qui se situent au niveau du conseil est associé à l'ajustement des adolescents tandis que l'intrusion des parents est associée à l'inadaptation.

 

La parentalité des personnes déficientes intellectuelles, entre stigmatisation et intégration.2011

Sabine Chatroussat (2011). Dialogue, 4 (194). Article qui se penche sur la complexité des enjeux affectifs, familiaux et institutionnels de la parentalité des personnes déficientes intellectuelles

Précarités et éducation familiale2011

​Myriam DE LEONARDIS (ed) - Veronique ROUYER (ed) - Claire SAFONT-MOTTAY (ed) - Olivia TROUPEL-CREMEL (ed) - Chantal ZAOUCHE GAUDRON (ed) ©2011, Questions de société - ISBN : 978-2-7492-1404-7 - EAN : 9782749214047 - 16 x 24 - 456 pages - 30.50 € Extrait du résumé: Les formes plurielles de précarité socio-économique (RMI, travail féminin à temps partiel, flexibilité de l'emploi...) et les insécurités quotidiennes dans tous les domaines d'existence font émerger des situations familiales nouvelles et sont susceptibles d'avoir des conséquences non négligeables sur la façon dont les parents occupent leur place et assurent leur rôle de père et de mère, sur la manière dont ils assument leur conjugalité et leur parentalité, et sur la façon dont se développent, de façon singulière, enfants et adolescents.

Prédicteurs de l’assiduité et de l’engagement à un programme d’entraînement aux habiletés parentales2010

Pilette, J., Letarte, M.-J., Normandeau, S., & Robaey, P. (2010). Prédicteurs de l’assiduité et de l’engagement à un programme d’entraînement aux habiletés parentales. Revue de psychoéducation, 39(2), 189-208.

Les programmes d’entraînement aux habiletés parentales (PEHP) sont efficaces pour aider les enfants présentant des problèmes de comportement et leur famille. Cependant, les parents se présentent à moins de 50% des rencontres. Or, l’assiduité et l’engagement des participants sont liés aux résultats obtenus. Des prédicteurs de l’assiduité, principalement socio-démographiques, ont été identifiés par les chercheurs. Par contre, ces derniers évoquent peu de solutions cliniques pour les intervenants aux prises avec les problèmes d’assiduité des parents.
Regards de parents sur la préparation à l’école2010

​Laurence Boucheron, Danielle Durand, Gilles Forget, Nathalie Pouliot (2010). Agence de la santé et des services sociaux de Montréal. La Direction de la santé publique de Montréal a réuni des parents montréalais autour du thème de la préparation à
l’école à l’automne 2008. Ils ont été invités à se prononcer sur la perception de leurs besoins et l’utilisation des
services en matière de préparation à l’école.

Suicide des jeunes : des liens existent avec les pratiques parentales2010

​Shamila Ahmadi (2010). Résultats d'une étude menée dans ses travaux de doctorat rapportés par le Jounal Borum de l'Université de Montréal.

Trajectories of anxiety in a population sample of children: Clarifying the role of children’s behavioral characteristics and maternal parenting2010

​Duchesne, M., Larose, S., Vitaro, F.,Forget-Dubois, N., Feng, B., Tremblay, R. E. & Dionne, G.(2010) Trajectories of anxiety in a population sample of children: Clarifying the role of children’s behavioral characteristics and maternal parenting. Development and Psychopathology. 22(2), 361-373.

Education sexuelle durant la petite enfance et prévention des abus sexuels2009

​Colette Marti, C. et Wermuth, B (2009). Education sexuelle durant la petite enfance et prévention des abus sexuels. Berne : Fondation Suisse pour la Protection de l'Enfant et l'association Suisse des consultations parents-enfants.
Brochure ayant pour but d'épauler très tôt les parents dans leurs tâches éducatives et d'offrir un outil aux professionnels du domaine de la petite enfance. Elle vise aussi à protéger les enfants contre les abus sexuels. Après le succès obtenu par l'édition en allemand, cette brochure paraît en français.

La résidence alternée pour les enfants de moins de 3 ans : une pièce sombre2009


Maurice Berger.(2009). La résidence alternée pour les enfants de moins de 3 ans : une pièce sombre. Spirale 1(49), p 45-56

La fonction parentale2007

​Delion, P., (2007 ). La fonction parentales. Temps d'Arrêt  Secrétariat général Ministère de la Communauté française

Cultural adaptation and implementation of evidence-based parent-training: A systematic review and critique of guiding evidence

​Ana A. Baumann; Byron J. Powell; Patricia L. Kohl (et al.). (2015). Children and Youth Services Review 53 : 113–120. Extrait de l'abstract : We sought to examine the extent to which researchers and developers of evidence-based parent training programs have used cultural adaptation models, tested implementation strategies, and evaluated implementation outcomes when integrating the interventions into routine care by conducting a systematic review of the literature for four evidence-based parent training interventions: Parent-Child Interaction Therapy (PCIT), The Incredible Years (IY), Parent Management Training-Oregon Model (PMTOTM), and the Positive Parenting Program (Triple P).